Negatieve handen, zo noemt men de schilderingen van handen gevonden in de magdalénien-grotten van het Zuid-Atlantische Europa. De omtrek van die handen – wijdopen op het gesteente gelegd – werd bestreken met kleur. Meestal met blauw, met zwart. Soms met rood. Er is geen enkele verklaring gevonden voor dit gebruik.
Voor de oceaan
onder het klif
op de wand van graniet
die handen
open
Blauw
En zwart
Waterblauw
Nachtzwart
Alleen is de man de grot binnengegaan
Tegenover de oceaan
Alle handen zijn even groot
hij was alleen
De man alleen in de grot keek
in het lawaai
in het lawaai van de zee
naar het onmetelijke van de dingen
En hij schreeuwde
Jij die een naam draagt jij die begiftigd bent met een identiteit ik heb je lief
Die handen
Waterblauw
Hemelzwart
Plat
Uiteengespreid op het grijze graniet gelegd
Opdat iemand ze gezien zou hebben
Ik ben het die roept
Ik ben het die riep die schreeuwde dertigduizend jaar geleden
Ik heb je lief
Ik schreeuw dat ik je wil liefhebben, ik heb je lief
Ik zal liefhebben al wie hoort dat ik schreeuw
Op de lege aarde zullen die handen achterblijven op de granieten wand tegenover het geraas van de oceaan
[…]
Boven hem de wouden van Europa,
oneindig
Hij staat te midden van steen
van gangen
van stenen galerijen
wijd en zijd
Jij die een naam draagt jij die begiftigd bent met een identiteit ik heb je lief ik heb je grenzeloos lief
Het klif moest worden afgedaald
de angst overwonnen
De wind waait van het vasteland en drijft de oceaan terug
De golven worstelen tegen de wind
Vertraagd door zijn kracht
komen ze vooruit
en bereiken geduldig
de rotswand
Alles spat uiteen
Jou voorbij heb ik je lief
Ik zal liefhebben al wie hoort dat ik schreeuw
dat ik je liefheb
Dertigduizend jaar
Ik roep
Ik roep degene die mij antwoord zal geven
Ik wil je liefhebben ik heb je lief
Al dertigduizend jaar schreeuw ik voor de zee het witte spook
Ik ben het die schreeuwde dat hij je liefhad, jou
[Marguerite Duras, ‘Les mains négatives’, in: Le Navire Night – Césarée – Les mains négatives – Aurélia Steiner – Aurélia Steiner – Aurélia Steiner, Mercure de France, 1979; gepubliceerd in Deus Ex Machina 31:122, september 2007; © Rokus Hofstede. Van Le navire Night, Césarée en Les mains négatives heeft Duras ook filmversies gemaakt.]